sobota, 13 września 2014

Przykładowy plan pracy dla klasy

Poniżej przedstawiam przykładowy plan pracy


1.      Zajęcia o moim mieście.

Uczniowie na zajęciach opowiadają co ciekawego i charakterystycznego znajduje się w ich mieście.
Dowiadują się –od nauczyciela jaki jest herb miasta, coś ciekawego z jego historii, skąd się wzięła nazwa, gdzie miasto jest położone, w jakim województwie, jakie jest ukształtowanie terenu, jakie rzeki płyną przez miasto .
Wymieniają wspólnie ważne zabytki.

2.      Wspólne przygotowanie albumów

(przygotowujemy ich tyle, ile szkół chcemy zaprosić do współpracy)
Zakładamy ogromną kreatywność i zupełną dowolność w wykonaniu!

a)      Wspólnie zastanawiamy się co powinno znaleźć się w albumie o naszym mieście.
Zastanawiamy się jak ozdobić stronę tytułową (napis z nazwą miasta- wydzieranka, wyklejanka, jakiś kolaż?)
b)      Każdy uczeń dostaje do pokolorowania 2 lub 3 prace
A4- wydrukowane schematy+ krótka notka/podpis) lub sami rysują (ostatecznie dopuszczalne zdjęcie):
- np. herb A4 dla każdego,
- i 1-2 strony z jakimiś zabytkami, czymś charakterystycznym (tak że na jednej stronie jest kilka zabytków, miejsc)
- dzieci w miarę możliwości (starsze klasy)  przygotowują krótki opis miasta- w przypadku zerówek- robi to nauczyciel ,opierając się na sugestiach dzieci (krótko- broszurowo, nie -encyklopedycznie,  tak by trafiło to do młodego odbiorcy-
nazwa, gdzie położone (góry czy morze, koło Wrocławia?), wielkość-liczba ludności  lub łatwiej- ile jest u nas szkół, ile klas?  ) co ciekawego ? (basen, park, fontanny)  czego nie ma L (kina, jeziora?)
- zamiast kolorowanek (lub obok) można posłużyć się wycinkami z folderów, gazet, pocztówek o naszym mieście
- koniecznie krótka notka o autorach- jaka szkoła, klasa, imiona dzieci

c)      Z przygotowanych stron wspólnie składamy albumy.
Np.
                                          I.            Strona tytułowa z nazwą miasta
                                       II.            Herb (jeśli jest)
                                    III.            Wydrukowana konturowa mapa Polski, z zaznaczoną lokalizacją naszego miasta
                                    IV.            2 strony z zabytkami (tu można powycinać z prac dzieci, wymieszać i poprzyklejać na kolorowe np. sztywne kartki)
                                       V.            Opis od nauczyciela
                                    VI.            Notka o autorach
Kartki spinamy, związujemy, łączymy dowolnie …
(Powstanie nam tyle albumów ile uczniów)

Część prac uczniów można skserować, a albumy składać tak, by do jednego trafiły w części oryginały a w części ksera. Dzięki temu stworzyć można  więcej albumów i można się wymienić nimi z większą ilością miast.

3.      Zapraszamy do współpracy dzieci z innych miast.

(Miasta partnerskie w obrębie kraju, miasta/wsie pobliskie, szukamy przez Internet)
W planach jest założenie bloga dla programu, który byłby bazą - tu zapisywaliby się chętni, byłyby adresy szkół i mogłyby się wzajemnie zapraszać do wymiany (tak bezpośrednio wybierać z bazy interesujący region).
Tu prezentowane byłyby albumy - to fajnie motywuje i podpowiadałoby jak zrobić taki album.

Ale szkoły zapraszają do kontaktu miejscowości pobliskie/partnerskie, mają jakieś kontakty- przecież zupełnie bliskie miejscowości dla dzieci klas 0-3 są równie obce i atrakcyjne jak te oddalone o 300 km 


Po nawiązaniu kontaktu i wymianie adresami- wysyłamy gotowe albumy pod wskazane adresy (nauka adresowania itp.-ewentualna wyprawa na pocztę)
Koniecznie do koperty dodajemy krótki list (najlepiej pocztówkę z naszym miastem) z pozdrowieniami i podziękowaniem za zabawę .

4.      Czekamy na albumy od innych szkół.

Albumy oglądamy, czytamy, kolekcjonujemy. 
A miasto, z którego pochodzą uczniowie, którzy do nas napisali zaznaczamy na mapie! (najlepiej dużej :) – można wykorzystać np. darmową-rządową .


Czas realizacji- do ustalenia.
Projekt może być nieograniczony ramami –„wiecznie żywy”  - z zaznaczeniem, że czas na wymianę to np. określony okres w roku szkolnym (październik- maj?)

Po jednej klasie ze szkoły- mogłyby kontynuować to następne, zbierając albumy dla szkoły...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz